پزشکیان در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید نیوزیلند: زورگویی در قاعده گفت‌و‌گو نمی‌گنجد روند بررسی برنامه‌های «مدنی‌زاده» در کمیسیون اقتصادی مجلس سخنگوی دولت: دولت اعتراض کامیونداران را به رسمیت می‌شناسد نحوه جذب منابع انسانی در آموزش و پرورش اصلاح شد نیروی زمینی ارتش ۵ پایگاه موشکی در ساختار خود پیش‌بینی کرد مهاجرانی: ایران با حفظ منافع ملی مذاکره را ترک نخواهد کرد / تمام سناریو‌های ما روی میز است محمود احمدی نژاد عازم اروپا شد + جزئیات دستورات معاون اول رئیس‌جمهور برای اطفای حریق در پارک ملی گلستان الحاق ۱۰ فروند بالگرد باز آماد شده به هوانیروز ارتش قالیباف: بولیوار صدای استقلال را از دل ملت‌های تحت ستم بیرون کشید قالیباف قانون اصلاح پرداخت فوق‌العاده خاص را ابلاغ کرد دستور رییس جمهور برای پرداخت حقوق کارمندان مبتنی‌بر عملکرد سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مدنی‌زاده به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی شد نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: قصور بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج محرز است سلیمی، نماینده مجلس: امضای سرپرست وزارت اقتصاد از فردا بی‌اعتبار است
یادداشت اختصاصی رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی؛

شرط لازم و کافی موفقیت سفرهای استانی 

توجه بیشتر به استان‌ها و به‌ویژه نقاط محروم می‌تواند رضایت عمومی را افزایش دهد و سبب شود تا دولت در مذاکرات با مقام‌های ارشد بین‌المللی از موضع قدرتمند وارد شود.
رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 06
کد خبر: ۲۷۹۹۸۷

شرط لازم و کافی موفقیت سفرهای استانی 

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تقریبا یک سال از انتخابات ریاست جمهوری و اولین سفر استانی انتخاباتی رئیس‌جمهور می گذرد. سفرهای استانی در ایام انتخابات برای جلب رای مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در آن ایام کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری سفرهای فشرده استانی به‌ویژه استانهای پرجمعیت و مهم را در دستور کار خود قرار داده بودند. 

 

عموما به مردم آن مناطق وعده رسیدگی و حل مشکلات بعد از منتخب شدن، می دادند. نظر و رای مردم مناطق مختلف کشور در مردم سالاری و حل مشکلات اجتناب ناپذیر است. تیر ماه سال گذشته مسعود پزشکیان برنده چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شد. بعد از تشکیل کابینه و رای اعتماد به وزیر  کشور قدم بعدی انتخاب استانداران بود. 

رئیس جمهور و هیئت دولت بهتر است به‌صورت متوالی و مستمر در ارتباط با مشکلات و همچنین پیشرفت کار در استانها باشند

فرایند انتخاب استانداران تا آخرین ماه های سال به دلایلی مختلف طول کشید. اما دولت سعی کرد با شعار وفاق به برخی از وعده هایی که در سفرهای استانی داده بود، عمل کند. اولین استاندار بومی بلوچ اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان، استاندار کرد اهل کردستان و استاندار عرب در خوزستان سبب رضایت مردم این مناطق و افزایش اعتماد و رضایت مردم شد. اما صرفا انتخاب استاندار مطلوب برای توسعه منطقه ای کفایت نمی کند.

 

گرچه استانداران وظیفه اداره امور استانها را برعهده دارند و به نوعی بر اساس نظریه های مدیریت دولتی رئیس جمهور، اختیارات خود را در استان ها به نمایندگان و فرستادگان دولت به استانها سپرده است، اما این موضوع به معنای سلب مسئولیت های عالی ترین مقام اجرایی کشور نسبت به استان‌ها نیست. 

 

به عبارت دیگر، مسئولیت قابل واگذاری نیست. بر اساس این منطق، رئیس جمهور و هیئت دولت بهتر است به‌صورت متوالی و مستمر در ارتباط با مشکلات و همچنین پیشرفت کار در استانها باشند. این رویه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه در دستور کار  رؤسای جمهور بوده و سفرهای استانی در برخی از دولت ها پر رنگ تر و در برخی از دولت ها کمرنگ‌تر بوده است.

 

اکنون که یک سال از انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، انتظار می رفت رئیس جمهور استان‌هایی را که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری سفر نکرده بود، در اولویت قرار دهد و سفر به استان های دیگر زودتر اتفاق بیفتد. واقعیت این است، مردم استان های مختلف که در انتخابات مشارکت بیشتری نسبت به تهران پایتخت داشتند، همچنان انتظار دارند رئيس جمهور را در شهرستانها ببینند و مشکلات و نگرانی خود را با وی و دولتمردان در میان بگذارند.

 

این در حالی است که در یک سال گذشته رئیس قوه مجریه بارها به دلایل مختلف به تبریز سفر کرد و حتی دو عمل جراحی انجام داد که رسانه ای شد. به نظر می رسد توازن سفرهای استانی مناسب نیست و از وی که سیره علوی را سرلوحه حکمرانی اجرایی خود قرار داده است، انتظار می‌رود به عدالت و توسعه مناطق مختلف توجه بیشتری کند.

 

گرچه نگاه دولت چهاردهم به سفرهای استانی تفاوت دارد و معاون اجرایی رئیس جمهور بارها عنوان کرد، شأن مردم آنقدر بالاست که نباید دنبال ماشین رئیس جمهور بدوند، اما دیدار حضوری مردم با رئیس جمهور از ابعاد مختلف اهمیت دارد. سفرهای استانی همیشه در برنامه های رؤسای جمهور بوده، اما در دولت‌های نهم و دهم سفرهای استانی تبدیل به جلسات دولت شد و دولت جلسات ماهانه خود را در استان ها برگزار کرد. 

 

سفرهای استانی برکات و نتیجه متعددی دارد، اما صرفا سفری تشریفاتی کارساز نیست و کیفیت و دستاوردهای سفر نیز مهم است. باید نتیجه حضور رئیس جمهور به نحوی باشد که مردم به شکرانه آن برای مسئولین دست به دعا شوند؛ نه اینکه فقط هزینه های سفر بر دوش مردم قرار گیرد و بیت المال صرف تشریفات و حواشی شود.

سفرهای استانی همیشه در برنامه های رؤسای جمهور بوده، اما در دولت‌های نهم و دهم سفرهای استانی تبدیل به جلسات دولت شد

در مقام‌ مقایسه، در 9 ماه گذشته تعداد سفرهای خارجی رئیس جمهور بیشتر از تعداد سفرهای داخلی و استانی است. واقعیت اینکه امور داخلی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا حوزه سیاست خارجی پیچیدگی خاص خود را دارد و نیازمند هماهنگی همه ارکان نظام جمهوری اسلامی است. 

 

بنابراین توجه بیشتر به استان‌ها و به‌ویژه نقاط محروم می تواند رضایت عمومی را افزایش دهد و سبب شود تا دولت در مذاکرات با مقام‌های ارشد بین‌المللی از موضع قدرتمند وارد شود. بارها اتفاقات افتاده است رهبران کشورهای متمول عربی و همچنین کشورهای غربی، مشکلات اقتصادی کشورمان را به عنوان نقطه ضعف مطرح کرده اند. لذا توجه به توسعه منطقه ای و رفع فقر سبب تقویت بنیه های مردمی کشور و غرور در صحنه های بین المللی خواهد شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده